tisdag 30 mars 2010

'dagbok.

Hade tänkt skriva om detta i förra inlägget men skulle ha blivit för långt.
Jag hoppas verkligen att folk kommenterar för en gångsskull för jag vill verkligen veta vad folk tycker.

Jag tittade på Grey's anatomy och för att hoppa till saken så hittade hon sin döda mammas dagböcker. Hon har redan börjat läsa på en fast visste inte att det fanns så många till. Så min fråga är, är det okej att läsa dem?

Jag undrar om jag själv skulle vilja att någon läste mina dagböcker när jag dog. Eftersom de är personliga, så personliga att de är hemliga. Skulle jag då vilja att någon läser dem och inser att de kanske inte alls kände mig. Eller kände mig precis. Skulle jag vilja såra någon med mina ord, för det borde man väl kunna. Eftersom man kanske har trott att man känt en människa hela livet, sen visar det sig att man haft helt fel. Jag menar inte att det är så med mina dagböcker men det kan vara så. Så är det okej att läsa en dödsdagbok? Jag och mamma pratade om det innan. Hon ansåg att det inte var något fel, eftersom det ger en chans till att verkligen förstå en människa. Att den människan ändå är död, att det kan vara skönt att veta den personenes inerstatankar. Jag håller på sätt och vis med, för jag skulle ju läst mammas dagbok. Samtidigt som hon hade läst min. Ändå, ändå tycker jag det skulle vara jätte jobbigt om hon läsa min dagbok. Ändå hade jag velat veta, veta precis allt.


Vad tycker ni? är det någonsin rätt att läsa någons dagbok när den personen gått bort?

För både jag och mamma höll med om att så länge den personen är vid liv så rör man inte någons dagbok. Aldrig någonsin, hur nyfiken man än är. Aldrig! Ändå har vi båda gjort det, snokat i någons dagbok. Så är det okej att läsa andras dagböcker då? Alltid? För om man är orolig för en person och det enda sättet att få reda på det är att läsa, får man det då?

Jag hoppas verkligen ni har en åsikt, för jag är delad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar